Mencari ketenangan dengan memancing di tasik terbiar

Asalamualaikum semua..

Walaupun sibuk bekerja siang malam, akhirnya aku dapat mendapat juga masa yang lapang, dan aku telah menggunakan masa lapang itu untuk aktiviti yang berfaedah. Apa tu, tak lain dan tak bukan ialah memancing.. Salah satu aktiviti yang aku minati masa zaman universiti dahulu, namun sekarang hanyalah sebagai pengisi masa yang terluang. Kat mana nak memancing dekat area Sg Petani ni, ada je tempat memancing cuma kena pandai mencari, Lokasi tempat ni dekat bandar perdana, Tasik terbiar yang dulunya rancangan nak dijadikan loji.

Dalam persediaan untuk membaling umpan

Kawasan ni memang dari dulu lagi jadi port memancing, dan kalu datang waktu petang, ada la nampak beberapa kaki pancing kat sini. Jadi masa sampai tu, bertegur la jugak dengan beberapa orang kaki pancing ni, nak tanya dapat ikan apa.. Yang pasti, diorang pun belum dapat hasil lagi.. Jadi cari port yang sesuai tuk baling umpan, dekat bawah pokok, teduh dari sinaran matahari. Kira lama jugak la memancing ni, namun tak de hasil jugak. Umpan yang digunakan ialah cacing tanah. Cuma bila dah nampak matahari pun makin terbenam tu, dah bersedia la jugak nak pulang. Walaupun tak dapat sebarang hasil untuk aktiviti memancing kali ni, tapi dapat jugak menikmati ketenangan yang tidak ada ditempat yang lain. Sunyi je tempat ni, tapi itulah ketenangan yang dapat kita nikmati.  InsyAllah, sekiranya ada masa terluang, mungkin akan datang lagi ke tempat ini....

Gambar sekitar tasik









Ok... Jumpa lagi.... Semoga berada dalam keadaan sihat ya.. 
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

0 comments:

Post a Comment