Pembagunan di persisir sungai Sg Petani



Asalamualaikum semua

Kali ni, nak mengupas sedikit tentang sungai iaitu Sungai Petani. Bukan nak cerita tentang air sungai ini yang kotor tu, tapi pembagunan yang akan dijalankan di kawasan sekitar sungai ini. Mengikut Draf Rancangan Tempatan Daerah Kuala Muda 2020, pihat PBT akan membina promenade di persisir sungai ini. Dimana, akan orang ramai dapat berjalan di sekitar sungai ini.Dengan terbinanya promenade ini, langkah seterusnya yang akan diambil adalah membersihkan sungai ini, membina gerai dan kiosk di sekitar promenade, dan kedai-kedai akan dibina menghadap sungai. 


Draf Rancangan Promenade
Contoh promenade adalah seperti dibawah. Sesuai untuk orang berjalan dan melakukan reakreasi.



Sekarang ini, kawasan persisir sungai telah pun dibersihkan dari pokok-pokok. Sampah- sarap pun telah dibersihkan. Kira nampak bersih la sikit, cuma air sungai je masih hitam dan kotor. Tentang air sungai ni, rasanya kena ada peruntukkan yang berjuta-juta baru boleh nak bersihkan, sebab dari dulu sungai ni memang kotor, sebab segala air longkang sekitar bandar Sungai Petani dialirkan disini, jadi mana tak kotornya kan.. tapi diucapkan syabas kepada pihak berkenaan yang ada inisiatif untuk memperindahkan sungai ini dari dibiarkan begitu sahaja.. Hope lepas ni, tak de la orang nak buang sampah kat dalam sungai lagi. 

Ini gambar yang penulis sempat rakamkan di persisir sungai.





Update 5 April 2015 : Ini adalah sebahagian laluan pejalan kaki yang siap dibina. Pembinaan laluan pejalan kaki ini masih lagi berjalan. 




Terdapat sebuah bagunan milik Jabatan Pengairan dan Salinan yang dibina berhadapan sungai ini.


Nanti kan update seterusnya.. Terima kasih membaca...

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

0 comments:

Post a Comment