Sejarah Jam Besar Sg Petani



Asalamualaikum semua.

Kalau menjejakkan kaki ke Sungai Petani, pasti anda akan menyedari terdapat jam besar yang berada ditengah jalan Ibrahim iaitu jalan utama di Sg Petani. Kalau anda ingin ketahui, jam besar ini merupakan ikon untuk daerah Sg Petani.

Sepanjang aku tinggal di sini, tak pernah terlintas di hati untuk mengenali bagunan bersejarah ini. Tapi hari ini, aku mengambil kesempatan di hari cuti untuk melihat dengan dekat bagunan jam besar ini. Ini lah foto yang penulis sempat ambil semasa berada sekitar bagunan ini.


Sedikit info mengenai jam besar ini, ialah ia dibina pada tahun 1910 dan siap pada tahun 1936 menggunakan tenaga manusia sepenuhnya. Tujuan pembinaannya adalah untuk memperingati King George V yang memerintah England dan pemerintah empayar British pada masa itu. Tak sangka kan usia jam ini sudah menghampiri 80tahun, tapi masih teguh berdiri. Maklumat tentang pembinaan jam ini diperolehi dari tulisan sekitar jam besar itu sendiri.


Keistimewaan jam ini adalah ia akan berbunyi setiap tiba waktu nya. Nak tahu bunyi macam mana, kenalah datang ke sini. Pada waktu malam pula, jam ini akan disinari lampu lampu yang cantik sekali...



Jadi kepada pengunjung yang singgah ke sini, jangan lupa mengambil gambar dengan mercu tanda Sg Petani ini.
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

0 comments:

Post a Comment