Tidak Layak Untuk Jawatan


Semasa tempoh menggangur ini, apa yang aku lalui banyak mengajar aku erti kesusahan, kesabaran, dan berfikiran positif. Dalam tempoh 2 bulan, tanpa kerja, banyak yang aku fikirkan, dan banyak masa aku dihabiskan dengan membaca artikel-artikel, news, dan menonton dokumentari Youtube. Sebelum ini, aku tidak sedar betapa susah nya mencari kerja, namun selepas apa yang aku lalui, aku sedar, mencari pekerjaan seperti memancing ikan di lautan. Sekiranya, bernasib baik, maka anda akan diinterviewer.

Disini, penulis nukilkan pengalaman diinterviewer di kilang area Sg Petani.

Untuk memohon pekerjaan, penulis banyak menggunakan maklumat dari Internet. Membaca perihal company dan apply berdasarkan kelayakan. Kebanyakkan, menggunakan surat A4 dan setem RM1. Daripada lebih 30 resume yang dihantar ke pelbagai company, hanya 5 company yang memanggil untuk diinterviewer. Kebanyakkannya adalah dari SME company. ( Small Medium Enterprise ).

Jadi ada satu company yang call untuk interview, yang mana penulis tiba tepat pada waktunya. Jawatan yang diiklankan adalah untuk mencari Engineer dan Assistant Engineer. Semasa tiba, penulis diperkenalkan dengan HR dan menuggu dibilik mesyuarat. Sewaktu menunggu, selalunya, HR akan memberikan anda helaian kertas permohonan kerja untuk diisi. Masa akan diberikan selama 10 minit sebelum pihak penemuduga tiba.

Setelah menuggu kira-kira 15 minit akrhirnya pihak penemuduga tiba. Sambil menghulurkan resume, dan file sijil, bermula la proses memperkenalkan diri secara ringkas sebelum sesi soal tanya berlangsung.

Seperti biasa, penulis menerangkan kelebihan dan kemahiran yang ada. Tapi jawatan yang perlu diisi memerlukan seseorang yang familiar dengan MasterCam CNC, dimana penulis tidak belajar secara formal menggunakan software ini. Jadi penulis hanya katakan boleh belajar sambil bekerja, kerana konsepnya masih sama dengan software seperti AutoCAD dan Solidworks, cuma diakhir tugasan, lukisan yang dilukis perlu di interpret ke G-Code untuk kegunaan CNC machine.

Disamping itu, terang jugak lah sebab penulis memohon kerja disini dan mengapa meninggalkan company lama. Sewaktu menerangkan sebab-sebab penulis meninggalkan company lama, terus penemuduga mengatakan " Anda tidak layak bekerja disini untuk jawatan tersebut". . Alasannya, ini adalah SME company, dan kebanyakkan kami melakukan multiskill work. Jadi kemahiran dalam menggunakan software MasterCam adalah sangat penting, dan kami memerlukan seseorang yang terus boleh bekerja untuk menggunakan software tersebut. .

Kalau dah dengar macam tu, nak wat macam mana. Just masa tu, interview pun stop  Bila dah tahu keputusan macam tu, face to face, kira dah tak dak harapan lagi la nampaknya. Just penulis ucap terima kasih dan memohon pertimbangan untuk jawatan yang berkaitan. Itu je lah. Interview pun dalam 45 minit je, tak la lama sangat.

First time, dapat keputusan interview paling pantas. Cuma, kita redha je lah, bukan rezeki disini.. insyaAllah, rezeki ada dimana-mana.


Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

0 comments:

Post a Comment