Tujuan Manusia Diciptakan


Umur 30 tahun, adalah waktu pertengahan bagi seorang insan. Dia telah melalui zaman kanak-kanak, remaja dan mengenal erti ke-dewasa-an. Waktu dimana ia mengetahui segala yang dilalui itu akam menjadi kenangan yang tidak dapat lagi diulang. Betapa setiap zaman itu, akan mengajar seorang insan erti sebenar kehidupan yang sementara ini.

Masa yang berlalu mencorakkan usia kita didunia. Tiada yang dapat  mengulang masa yang berlalu, dan ia terus berlalu mengikut kehendak Penncipta-Nya, Allah S.W.T. Dalam setiap detik, terdapat suruhan wajib yang diamanahkan kepada setiap insan. Islam mengajar kita erti Rukun Islam yang menjadi pegangan setiap muslim.

1. Mengucap Dua Kalimah Syahadah
2. Solat Lima Waktu Sehari.
3. Berpuasa pada bulan Ramadhan.
4. Menunaikan zakat.
5. Menunaikan haji jika berkemampuan. 

Kelima rukun Islam ini lah yang memegang tiang tiang akidah untuk seorang muslim. Ia kerana, manusia diciptakan Allah untuk beribadah kepada-Nya. 

Dan tidaklah Aku menciptakan Jin dan Manusia kecuali hanya untuk beribadah kepada-Ku” (QS Adzariyat : 54)

Sejarah penciptaan manusia telah dirakamkan di dalam al-Quran, Allah SWT berfirman melalui surah al-Mukminun, “Dan sesungguhnya Kami menciptakan manusia dari tanah kemudian Kami jadikan sari pati itu air mani (yang disimpan) dalam tempat yang bertakung (rahim) kemudian air mani itu Kami jadikan segumpal darah lalu segumpal darah itu Kami jadikan segumpal daging kemudian dan segumpal daging itu kami jadikan tulang belulang lalu tulang belulang itu Kami bungkus dengan daging kemudian Kami jadikan dia makhluk yang lain (berbentuk) Maha suci Allah Pencipta yang paling baik.”

Indahnya ciptaan Tuhan ini, sehingga kita masih lagi bernafas di hari ini melihat keindahan ciptaan-Mu. 

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

0 comments:

Post a Comment